Skip to content

Stockmannin samppanjabaari

picture-23

Helsingin keskustaa montuilla, melusaasteilla ja tolkuttomilla nostokurjilla terrorisoinut Stockmann avasi eilen uusitun 8. kerroksensa, jossa sijaitsee kaupungin ensimmäinen samppanjabaari. Baarissa tarjoillaan Pommerya laseittain, saman talon yltiötrendikästä Pop-samppanjaa piccolo-pulloittain, sekä käsintehtyjä Fazer-suklaakonvehteja. Kyseessä on siten sallituille paheille omistettu pyhättö hedonistisen rakennuksen katolla.

Samppanjabaarin miljöö ei ole epäonnistunut, päinvastoin: tila on seesteisyyden enklaavi Stockmannina tunnetun eloonjäämiskamppailun ulkolaidalla, kuin Danten helvetin päälimmäinen taso. Asiaa voi tarkastella monelta kantilta: toisaalta minkä tahansa viinin kiskominen tavaratalossa tuntuu kohtuullisen tympeältä touhulta, toisaalta, juuri tavaratalossa olemisen vuoksi mieluummin juo samppanjaa, kuin on juomatta. Shop-till-u-drop henkiset kauniimman sukupuolen edustajat löytänevät baarista oivan syyn ylimääräiseen poreiluun. Samppanjahumala yhdistettynä Stockmannin launtairuuhkaan kutkuttanee monen muunkin aivoituksia.

picture-4

ps. Mutta, mutta… Miksi Stockmann ei ole lisännyt samppanjabaarin tietoja Wikipedia-artikkeliin, julkaissut yksinkertaista esittelyvideota Youtubessa tai perustanut asialle Facebook-ryhmää? Vielä ei ole liian myöhäistä olla olematta tampio, kyse on ilmaisesta näkyvyydestä. Toinen täysin ilmainen, eli arvoton vinkki: tarjotkaapa iänikuisten kanta-asiakasiltojenne sijasta lasi samppanjaa jokaiselle sellaiselle kortinhaltijalle, joka on törsännyt taloon exclusive-tasoon vaadittavan määrän hilloa. Elitististä? Sietämättömän. Win-win? Varmasti.

Advertisements
8 Comments Post a comment
  1. Exclusive-kortin ostorajoista voi olla montaa mieltä… 🙂 Pääsääntöisesti VIP-tila jossa olen käynyt tai kortti joka löytyy omasta taskustani ei voi olla oikeasti kovinkaan eksklusiivinen. Vaikka olisihan tuollainen mukava ylläri kyllä.

    maaliskuu 31, 2009
  2. Viinipiru #

    Näinpä, samoin olen itse ajatellut. Niinpä puljulle ei olisi pahitteeksi yrittää ylläpitää jonkin sortin harhaa valikoivuudesta tarjoamalla sen haltijoille halpaa luksusta. Samppanjalasilliset kustantasivat Stockmannille viisi euroa kappaleelta.

    Jokaista lunastettua lasia kohden Stockmann saisi potentiaalisen rikoksenuusijan koukkuunsa. Ihmiset kokevat yleensä jäävänsä velkaa saadessaan jotain ”ilmaista”, mikä sitten lisää kulutusta mittaansa enemmän. Symbolista peliä, joka määrittelee kulutuskäyttäytymistä kohtuullisen paljon.

    Kulutus on varsin mielivaltaista: kenkiin saatetaan panostaa satoja euroja, mutta samppanjan litkimistä pidetään kalliina. Niinpä helsinkiläisten juomatapojen (jopa turkkitädit juovat halvimpia sheryjä) vinkkelistä työnsarkaa riittää, sillä herkullista pahetta lienee vaikeaa juurruttaa vailla porkkanaa. Pieni täsmäkampanja valikoidun porukan parissa toimisi kahdella tavalla: se kutkuttaisi kortin haltijoiden turhamaisuutta ja johdattaisi heidät varmoin askelin katsastamaan baarin, jonka saattavat muuten unohtaa tykkänään.

    Ilman pientä kamppanjaa sinänsä toimiva samppanjabaari saattaa jäädä venäläisturistien kuriositeetiksi…

    maaliskuu 31, 2009
  3. Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että kyseessä on toisaalta Amican vuokraama ja pyörittämä ravintolatila eikä tavaratalon oma osasto vaikka muutoin varmasti oikeassa oletkin suurilta osin. Mutta ehkäpä Hullut Päivät vetävät tuvan täyteen ilman mitään erillistä kampanjaakaan. 🙂

    maaliskuu 31, 2009
  4. Niih, mutta siellä hulluilla päivillä sitä shampanjalasillista nyt nimenomaan tarvitsisi! Eihän sitä kestä kukaan järkevä ihminen selvin päin… 😉

    maaliskuu 31, 2009
  5. Viinipiru #

    Huomenna se taas alkaa. Halpoja mausteita, kahvipaketteja ja sekundalaatuisia t-paitoja, kaikille kaksin kappalein!

    maaliskuu 31, 2009
  6. nojuu, kanta-asiakaskortin suurin hyöty on kyllä se, että saa ennakkovaroituksen postilaatikkoonsa siitä, koska stokkalle EI pidä harhautua. 🙂

    maaliskuu 31, 2009
  7. Pitääpä taas äityä ihmettelemään täysin väärällä foorumilla stokkan kanta-asiakasohjelman täydellistä turhuutta. Alkaen siitä, että mikä tahansa luottokortti ei kelpaa maksuvälineenä aina siihen, että aidosta kanta-asiakkuudesta (johon liittyy jonkin asteinen uskollisuus ja siitä palkitseminen) ei ole kyseisessä ohjelmassa tietoakaan. Ehkä kukaan ei vaan ole muistanut päivittää kyseistä proggista viimeiseen viiteenkymmeneen vuoteen…

    huhtikuu 2, 2009
  8. AK77 #

    Käväisin tänään tuolla Stockan – oh, anteeksi – Fazer Amican ihmeellisessä skumppatilassa. Ja vaikken mitään ihmeellistä odottanutkaan niin silti petyin. Viinilista oli surkea, kuohuviineistä puhumattakaan. Pere Venturan rose oli ainoa kurkusta alas menevä, muut jäivät lasiin. Skumpat olivat tietysti ihan ok, mutta mitään kiksejä noista perus nv-skumpista ei kyllä saa. Surkeaa.

    Touko 26, 2009

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: