Skip to content

R.I.P. Claude Lévi-Strauss

Eräs viimevuosisadan merkittävimmistä ajattelijoista vaihtoi pari päivää sitten hiippakuntaa sadan vuoden kunnioitettavasssa iässä. Claude Lévi-Strauss oli ranskalainen strukturalisti, joka mullisti kulttuuriantropologian paradigman ja vaikutti suuresti sodanjälkeisen länsimaisen ajattelun suuntaviivoihin.

Lévi-Strauss ei ollut pelkkiä kirjoja mutusteleva kuiva filosofi, vaan myös suuri nautiskelija, joka osasi arvostaa ruokaa ja viiniä. Ei liene lainkaan sattumaa, että herran kuuluisaa ruokakolmiota, joka havainnollistaa ihmisen kaksijakoista roolia kulttuurin ja luonnon edustajana, voi käyttää selittämään myös luomuviinien arvostusta 2000-luvulla.

Lévi-Strauss esitti, että kulttuurit arvostavat ravinnossa kaikkein vähiten työstämättömiä luonnontuotteita, kuten salaattia. Tämä on helppo allekirjoittaa. Toiseksi eniten arvostustusta nauttii ihmisen itsensä työstämä ravinto, kuten kypsennetty liha. Kieltämättä, liha pieksee salaatinlehden arvostuksessa. Korkeimman kruunun ansaitsee ravinto, jonka ”luonto työstää itse”. Tällaisia ovat esimerkiksi homejuustot ja viinit, joita Lévi-Strauss ranskalaisena suuresti arvosti.

Jos Lévi-Straussin hierarkkia pitää paikkaansa, se selittää ainakin osittain miksi luomuviinien valmistajat korostavat sitä, että puuttuvat mahdollisimman vähän ”luonnon omaan prosessiin”. Luontoon nojaaminen nostaa viinin arvoa kulttuurin tikapuilla. Samalla selittyy, miksi monet ranskalaiset huippuviinit ovat kohtuullisen luomuja (vaikka eivät sitä mainostakaan). Kyseessä on traditio, jonka juuret ulottuvat syvälle länsimaiseen ajattelutapaan.

Kolmanneksi mallin kautta voidaan selittää miksi koemme herkästi vastenmielisyyttä ”ihmisen itsensä työstämiä” viinejä kohtaan. Teorian valossa ylenpalttisesti manipuloidut viinit näyttäytyvät transgressioina, eräänlaisina puhtauden perversioina, jotka kuuluvat auttamattomasti alempiarvoisempaan kategoriaan.

Oli miten oli, Viinipiru esittää Lévi-Straussille postuumit kiitokset siitä, että hän sisällytti rutikuivaan teoreettiseen ajatteluun ruoan (ja viinin). Kunpa moni muu tekisi samoin.

Advertisements
No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: