Skip to content

Alko, mainostaminen, läpinäkyvyys

Kuva Helsingin keskustan Stockmannin liikkeestä

Alko suosittelee kuluttajille liikkeissään tuotteita, jotka vaihtuvat sesonkien mukaan. Niiden myynti kasvaa verrattuna saman kategorian tuotteisiin, joita ei mainosteta. Monopoliyrityksenä Alkon tulisi suhtautua maahantuojiin ja heidän edustamiinsa tuotteisiin puolueettomasti, jotta peli olisi reilua ja avointa. Siispä: kuka Alkossa valitsee mitä viinejä mainostetaan? Onko joka Alkossa mainostettavana samat viinit samaan aikaan? Miten mainostettavat viinit valitaan? Maksaako maahantuoja kynnysrahaa vastineeksi myynninedistämisestä vai onko kyseessä ilmainen lounas?

Kuten huomaatte, nämä ovat kysymyksiä, joihin minulla ei ole vastauksia. Kysytään suoraan Alkolta.

Advertisements
4 Comments Post a comment
  1. Monopolikriittinen viinanmyyjä #

    Eri Alkoissa on eri viinit, mutta aina saman teeman mukaan (grillikausi, ravut, lammas jne.). Myymäläkohtaista on, kuka ne valitsee: esimies, tuotevastaava tai kukin myyjä vuorollaan / isommalla porukalla / huutoäänestyksessä… Kriteereinä teemaan sopivuus sekä se, että esillepanoissa on usean eri tavarantoimittajan tuotteita. Ei uutuuksia eikä samaan aikaan tai vastikään esillepanossa tai kylmäkaapissa olleita tuotteita.

    Jos tästä on tarkoitus saada pätäkkää, kertokaa toki mullekin, niin haen omat valitsemispalkkioni pois.

    elokuu 12, 2011
  2. Nimetön #

    juu, esillepanosäännöissä muistaakseni mainittiin, että 1 tuote/maahantuoja ja maahantuojia tulee kohdella tasapuolisesti eri sesonkeina.
    Ex-myyjä

    elokuu 13, 2011
  3. Nimetön #

    Olen työskennellyt Alkossa muutaman vuoden ja mielestäni tasapuolisuusperiaate toimii liikkeissämme aika hyvin. Kun teemme kausiesillepanoja, voimme TIETÄÄKSENI valita omalla työporukalla ihan mitkä tahansa viinit esillepanoihin. sanon ”tietääkseni” siksi, koska en ole ainakaan huomannut kenenkään meitä siinä ohjailevan. Jos haluamme pistää esille Magyarin tai El Tiempon, se onnistuu.

    Esillepanojen tarkoitus on saada liikkeisiin vähän erilaista ilmettä(kuten tiedät, sisustaminen on päivän sana), ja helpottaa asiakkaan ostopäätöksiä. Varmasti monopoliliikkeessä olisi helppo entisaikojen malliin ojentaa tuotteet tiskin takaa, vai tätäkö Arto haluat?

    Kun silloin tällöin olen vieraillut eri Alkoissa, en ole ikinä nähnyt kahta samanlaista esillepanoa.

    Myyjä/Alko

    elokuu 16, 2011
  4. Piia #

    Pakko muuten kommentoida, että yleensä ohitan ihan suoraan nämä ”suosittelemme” tiskit ja astelen suoraan hyllyille, ”mainostus” ja suositukset täysin harakoille eikä saada mitään etua asiasta 🙂 Mutta ainakin hyllynpäätyjen hyötykäyttö näyttää paljon paremmalta kuin tyhjä valkoinen päätylevy. Jos haluan suosituksia, niin sitten jututan myyjiä, jotka tosiaan ovat loistavasti koulutettuja ammattilaisia.

    elokuu 17, 2011

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: